کبد چرب و درمان آن

کبد چرب

کبد چرب

همانگونه که از نام آن مشخص است، زمانی ایجاد می شود که بدن نتواند چربی های مازاد را تجزیه نماید. در این صورت این چربی در بدن انباشته شده و باعث بیماری می شود. البته مواردی دیگری همچون نوشیدن بیش از اندازه نوشیدنی های الکلی نیز می تواند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد. بیماری کبد چرب دارای چندین نمونه و مرحله است. تشدید آن باعث خونریزی کبد و نارسایی می گردد.

تعریف کبد چرب:

کبد همچون یک صافی در بدن عمل می نماید و عصاره های مواد غذایی و نوشیدنی ها باید از این عضو عبور نمایند. با این توضیح می توان متوجه شد که کبد، ناخالصی ها و مواد مضر غذا را دریافت می نماید و پس از تجزیه و ترمیم، آن ها را وارد بدن نموده یا دفع می نماید. به طور معمول، اگر میزان کبد افراد بیش از 5 تا 10 درصد چرب باشد، به آن کبد چرب گفته می شود که نیاز به پیگیری دارد.

این بیماری عموما باعث التهاب کبد می گردد که موجب از بین رفتن سلول های آن خواهد شد. با این توضیحات پیشنهاد می شود که سریعا نسبت به درمان آن اقدام شود.

علت کبد چرب:

در تحقیقات پزشکی، علت بروز این بیماری شناخته شده نمی باشد. بسیاری از پزشکان چاقی؛ کم تحرکی و بیماری های زمینه ای همچون دیابت را دلیل آن دانسته اند. اما باید در نظر داشت که هر عاملی که موجب کم اشتهایی و گرسنگی و کاهش وزن شود، می تواند بر چرب شدن کبد نیز تاثیر گذار باشد.

علایم کبد چرب:

افرادی که به بیماری فوق دچار هستند، عموما دچار خستگی، گرفتگی عضلات و کمبود انرژی می شوند. در این اشخاص بخش بالایی شکم دچار ورم و درد می شود. گاها در این دسته از افراد کم اشتهایی و کاهش وزن نیز مشاهده می گردد. البته باید در نظر داشت که اشخاص چاق و یا افرادی که به دیابت نوع 2 دچار هستند، مستعد ترین گروه برای ابتلا به این بیماری می باشند.

رژیم غذایی مناسب:

جالب است که بدانید درمان این بیماری تنها در دستان خود شما است. رژیم های غذایی می توانند بهترین راهکار درمانی محسوب شوند. این بیماری دارویی ندارد، با قرار دادن سبزیجات در رژیم غذایی، ورزش و تحرک می توان مانع از چاقی و بروز کبد چرب شد. ضمنا باید در نظر داشت که نوشیدنی های الکلی می توانند موجب این بیماری شوند لذا پیشنهاد می شود از این نوع نوشیدنی ها اجتناب گردد.

توصیه و راه های درمان:

معمولا برای افرادی که دارای این بیماری هستند، پیشنهاد می شود تا از غذاهایی بهره ببرند که دارای قند و چربی های اشباع کم می باشند. از سوی دیگر در این رژیم ها می بایست امگا3 فراوان وجود داشته باشد. یک میان وعده مناسب برای این افراد استفاده از انواع سالاد های سبز به همراه سرکه بالزامیک و روغن زیتون است. کلم بروکلی نیز می تواند گزینه خوبی برای ناهار یا شام باشد لذا در کنار ماهی، شیر و مرغ یک وعده کامل غذایی را می سازد. برای رژیم غذایی این اشخاص عموما توصیه می گردد تا غذاهای چرب کاملا حذف گردند.

 

ادویه کبد چرب

ادویه های مفید برای کبد چرب:

با توجه به توضیحاتی که در بالا عنوان شد، قابل درک است که رمز درمان کبدچرب در دستان خود شما است. در همین راستا، می توان رژیم غذایی خود را به گونه ای تغییر داد تا این بیماری کنترل شده و عوارض آن کاملا برطرف شود. در همین راستا بعضی از ادویه ها و چاشنی ها می توانند در رسیدن شما به هدفتان بسیار مفید باشند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • زردچوبه: این ادویه دارای خاصیت ضد التهابی می باشد و می توانند مشکلات گوارشی و روده را برطرف نماید.
  • زنجبیل: اگر این ادویه را در کنار زردچوبه مصرف کنید، برای درد مفاصل و از بین بردن چربی ها بسیار مفید است.
  • فلفل سیاه: در این ادویه مجموعه ای از ویتامین ها مخصوصا ویتامین c قرار دارد که باعث کاهش وزن می شود.
  • دارچین: خاصیت آنتی اکسیدانی و افزایش سوخت و ساز بدن دارچین آن را به یکی از چاشنی های اساسی تبدیل کرده است.

البته مصرف عسل یا شیر نارگیل به همراه ادویه های فوق، علاوه بر اینکه می توانند یک میان وعده خوبی باشند، برای درمان بیماری فوق نیز بسیار موثر هستند.

پنج ستاره بی رنگ ما را رنگی کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]

1 دیدگاه برای “کبد چرب و درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره