رژیم غذایی بدون روغن

رژیم بدون روغن

رژیم غذایی بدون روغن برای افرادی که از چربی و کلسترول بالا رنج می برند، یک الزام اساسی است. به صورت عادی در زندگی روزمره، افراد بیش از 90 درصد از پخت و پز های خود را با روغن انجام می دهند. اما همین مورد می تواند چربی خون و کلسترول را افزایش دهد و منجر به سکته قلب و گرفتگی رگ ها شود. به همین دلیل برای افراد چاق که با این مشکلات روبرو هستند عموما رژیم غذایی بدون روغن توصیه می گردد.

چرا می بایست در رژیم غذایی از روغن کمتر استفاده شود؟

به صورت کلی در بدن یک شخص سالم بین 30 تا گرم چربی نیاز است. اما از آنجا که این روغن توسط مواد غذایی بسیار تامین می شود، روغن های مازادی که در زمان سرخ کردن مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند به بدن آسیب برسانند. روغن های اشباع همچون روغن سرخ کردنی که در روز استفاده می شوند، تجزیه ناپذیر هستند و دفع آنان نیز دشوار است لذا برای آنکه بتوان اثرات بد آنها را حذف نمود، می توان از چربی های غیر اشباع همچون دانه های روغنی چون بادام زمینی استفاده کرد.

برای کاهش روغن در رژیم غذایی چه روش هایی وجود دارد؟

به صورت کلی امکان حذف روغن در رژیم غذایی وجود ندارد اما می توان از روش هایی استفاده نمود که مصرف این فاکتور را به حداقل ترین میزان رساند. به طور مثال برای تهیه غذا، لازم نیست تا حتما سبزی ها را سرخ نمایید، می توانید آنها را تفت دهید. برای سرخ کردن می توانید از روش های جایگزین چون تنوری نمودن، گریل کردن و کبابی نمودن استفاده نمایید.

دانستنی های رژیم غذایی بدون روغن

در زیر می توانید چند روش اصلی برای تغییر شیوه آشپزی مشاهده نمایید که مصرف روغن را کاهش می دهد:

  • گریل نمودن غذا

  • بخارپز نمودن غذا

  • استفاده از ظرف های چدن

  • کباب کردن

  • استفاده از فر

  • استفاده از تابه های دو طرفه که میزان روغن کمی نیاز دارند

یکی از روش های کاهش مصرف روغن، قرار دادن مواد در آب و نمک می باشد.نمک و چربی دو ساختار شیمیایی متضاد دارند و همین مورد باعث می شود تا مواد غذایی روغنی به خود جذب نکند. از سوی دیگر ابزار آشپزی مناسب می تواند در میزان مصرف روغن شما تاثیر بسزایی داشته باشد. ماهیتابه های گرانیتی و چدنی تنها با چرب نمودن، می توانند ماده غذایی را مغز پخت نمایند لذا استفاده از آنها بسیار مفید خواهد بود.

 

تهیه غذاهای رژیمی برای بیمارانی با چربی و فشار خون بالا

در رژیم غذایی بدون روغن لازم است تا به موارد زیر توجه نمایید:

  • هیچگاه برای اینکه غذای شما تر و آبدار باشد، از روغن برای جبران رطوبت استفاده ننمایید. برای این کار آب لیمو یک گزینه خوب می باشد.
  • در رژیم غذایی بدون روغن، اگر مایل هستید که گوشت شما ترد تر باشد، می توانید با یک فرچه مخصوص تنها دو طرف آن را به روغن آغشته نموده و سپس آن را سرخ نمایید.
  • امروزه ظرف های مخصوص سرخ کردن بدون روغن در بازار وجود دارند که مصرف روغن را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.
  • در زمان تهیه غذاهای سرخ کردنی همچون کتلت و یا کوکو می توانید به جای یک زرده از دو عدد سفیده تخم مرغ بهره ببرید.

انواع غذای های رژیمی بدون روغن:

در رژیم غذایی بدون روغن دستورالعمل های متفاوتی می توانید مشاهده نمایید. در زیر برخی از این موارد عنوان شده اند:

  • سیب زمینی به همراه تخم مرغ:

این خوراک در زمان سرماخوردگی نیز توصیه می شود و دارای کالری بالایی نیز است. برای این مورد می توان تخم مرغ و سیب زمینی را آب پز نمود و به کمک نمک و فلفل میل کرد.

کلیک کرده بیشتر بخوانید: پخت غذا به بهترین و سالم ترین روش

 

رژِیم بدون روغن

  • سوپ ها:

داخل سوپ هایی که از مواد سرخ کردنی استفاده نمی شود، می توان عصاره گوشت و مرغ را به همراه پیاز و سبزیجات پخت و میل نمود. این غذا می تواند انرژی مورد نیاز بدن برای فعالیت های روزانه را فراهم آورد.

  • جوجه کباب:

یکی از غذاهای اصلی که در رژیم غذایی بدون روغن مورد استفاده قرار می گیرد، جوجه کباب است. در این غذا می توان؛ گوشت مرغ را به همراه ادویه، ماست کم چرب، زعفران و … مزه دار نمود، سپس بر روی ذغال آنها را سرخ کرد.

محصولات

مقالات

پنج ستاره بی رنگ ما را رنگی کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× مشاوره